Jeżeli
zależy ci na precyzyjnym tworzeniu i pozycjonowaniu obiektów, możesz
dostosować do potrzeb bieżącego projektu zarówno jednostki miary,
jak również odstępy pomiędzy liniami siatki konstrukcyjnej oraz
przyciąganie kursora. Możesz także posłużyć się pomocniczymi siatkami
konstrukcyjnymi (helper grid), wyznaczającymi alternatywne płaszczyzny
tworzenia.
W sytuacji, kiedy chciałbyś utworzyć obiekt wyrównany do powierzchni
innego obiektu, możesz wykorzystać automatyczną siatką konstrukcyjną
(AutoGrid). Właściwość ta pozwala umieścić na powierzchni wybranego
obiektu tymczasową płaszczyznę konstrukcyjną, wyrównaną do zwrotu
normalnej płaszczyzny elementarnej, znajdującej się w danej chwili
pod kursorem myszy.
Aby utworzyć obiekt na automatycznej siatce konstrukcyjnej:
1. W panelu Create wciśnij przycisk obiektu, który chcesz tworzyć.
2. W rolecie Object Type włącz funkcję AutoGrid (rysunek 2.121).
3. Przesuń kursor nad powierzchnię innego obiektu siatkowego.
Następnie kliknij i przytrzymaj wciśnięty przycisk myszy, aby
sprawdzić orientację siatki (rysunek 2.122).
4. Jeżeli siatka wyrównana jest odpowiednio, przeciągnij myszą,
aby utworzyć obiekt.
Obiekt utworzony zostanie na wierzchu automatycznej siatki konstrukcyjnej
(rysunek 2.123).
Jeżeli pod kursorem nie będzie
żadnego obiektu, tworzony obiekt wyrównany zostanie do głównej siatki
konstrukcyjnej.
Jeżeli chcesz utworzyć obiekt na innej niż główna siatka konstrukcyjna,
posłuż się pomocniczą siatką konstrukcyjną.
Aby utworzyć pomocniczą siatkę konstrukcyjną:
1. W panelu Create kliknij ikonę , aby otworzyć podpanel Helpers.
2. W podpanelu Helpers włącz przycisk Grid.
Poniżej wyświetlą się rolety z parametrami tworzenia pomocniczej
siatki konstrukcyjnej (rysunek 2.124).
Rysunek 2.121. Roleta Object
Type z włączoną funkcją AutoGrid
Rysunek 2.122. Przytrzymaj wciśnięty
przycisk myszy, aby sprawdzić orientację siatki
Rysunek 2.123. Przeciągnij myszą,
aby utworzyć obiekt spoczywający na automatycznej siatce konstrukcyjnej
3. W dowolnym oknie widokowym
przeciągnij myszą, aby utworzyć siatkę konstrukcyjną (rysunek
2.125).
4. Wybierz narzędzie Select and Rotate z głównego paska narzędziowego.
5. Dostosuj orientację siatki, pociągając za suwaki parametrów
X, Y, Z znajdujące się na listwie informacyjnej.
6. Kliknij prawym przyciskiem myszy pomocniczą siatkę konstrukcyjną
i z wyświetlonego blokowego menu kontekstowego wybierz pozycję
Activate Grid (rysunek 2.126).
Siatka pomocnicza zostanie uaktywniona. Jednocześnie główna siatka
konstrukcyjna przestanie być aktywna, a widoczne do tej pory linie
siatki konstrukcyjnej znikną.
7. Utwórz kilka dowolnych obiektów.
Obiekty pojawią się na płaszczyźnie konstrukcyjnej, zdefiniowanej
przez siatkę pomocniczą (rysunek 2.127).
8. Po zakończeniu tworzenia obiektów kliknij siatkę pomocniczą,
aby ją wyselekcjonować. Następnie wywołaj blokowe menu kontekstowe
i wybierz pozycję Activate Home Grid.
Pomocnicza siatka konstrukcyjna stanie się nieaktywna. Jednocześnie
uaktywni się główna siatka konstrukcyjna.
Wskazówki
- Aby pomocnicze siatki konstrukcyjne mogły uaktywniać
się automatycznie, wybierz Customize > Grid and Snap Settings
i w zakładce User Grids włącz funkcję Activate grids when created.
- Innym sposobem utworzenia siatki pomocniczej
jest wciśnięcie klawisza Alt podczas tworzenia siatki automatycznej.
Korzystaj z tej metody, jeżeli chcesz utworzyć siatkę pomocniczą
wyrównaną do powierzchni obiektu
Rysunek 2.124. W sekcji Display
rolety siatki pomocniczej znajdują się opcje wyboru aktywnej płaszczyzny
Rysunek 2.125. Siatka pomocnicza
XY Plane automatycznie wyrównuje się do głównej siatki konstrukcyjnej
okna widokowego, w którym aktualnie pracujesz
Rysunek 2.126. Uaktywnij siatkę
z poziomu blokowego menu kontekstowego
Rysunek 2.127. Obiekty utworzone
na płaszczyźnie konstrukcyjnej zdefiniowanej przez siatkę pomocniczą
3ds max dokonuje domyślnie pomiarów
przestrzeni posługując się ogólną jednostką miary, której wartość
odpowiada jednemu calowi. Jednakże, modelując na przykład budynek
lub autostradę, możesz preferować posługiwanie się właściwymi jednostkami
miary, takimi jak stopy lub kilometry.
Aby zdefiniować jednostkę miary:
1. Wybierz Customize > Units Setup.
Na ekranie pojawi się okno dialogowe Units Setup.
2. Wybierz system miar: Metric, U.S. Standard, Custom lub Generic
Units (rysunek 2.128).
3. Kliknij przycisk OK.
Mając zdefiniowaną jednostkę miary, możesz zmienić odstępy pomiędzy
liniami siatki konstrukcyjnej.
Aby zmienić odstępy pomiędzy liniami siatki konstrukcyjnej:
1. Wybierz Customize > Grid and Snap Settings, po czym kliknij
zakładkę Home Grid (rysunek 2.129).
2. W polu Grid Spacing wpisz wielkość odstępu pomiędzy poszczególnymi
liniami siatki konstrukcyjnej, odpowiadającą twojej jednostce
miary.
Odstępy pomiędzy liniami siatki dostosują się do jednostki miary
(rysunek 2.130).
Rysunek 2.128. Zmiana jednostki
miary na centymetry
Rysunek 2.129. Domyślny odstęp
pomiędzy liniami siatki wynoszący 1 cal mierzony jest teraz w centymetrach
Rysunek 2.130. Zmień odstępy
pomiędzy liniami siatki dopasowując je do jednostek miary
Jeżeli chcesz ręcznie utworzyć obiekt
o ściśle określonych wymiarach, użyj przyciągania do siatki konstrukcyjnej.
Aby włączyć przyciąganie do siatki:
1. Włącz przełącznik 3D Snap Toggle , znajdujący się na listwie
informacyjnej.
2. Utwórz dowolny obiekt metodą przeciągania.Podczas wyznaczania
podstawy obiektu, kursor jest przyciągany do punktów przecięć
linii siatki konstrukcyjnej, a na jego końcu widoczna jest niebieska
ikona przyciągania (rysunek 2.131).
Podczas wyznaczania wysokości obiektu, kursor przyciągany jest
w przedziałach odpowiadających odstępom pomiędzy liniami siatki
konstrukcyjnej.
3. Po utworzeniu obiektu wyłącz przyciąganie, ponownie klikając
przełącznik 3D Snap Toggle. Stany przełącznika 3D Snap Toggle
mogą być również zmieniane za pomocą skrótu klawiaturowego S.
Oprócz przyciągania do siatki możesz zdefiniować także przyciąganie
do innych celów. Właściwość ta okazuje się bardzo przydatna podczas
dokładnego pozycjonowania obiektów.
Rysunek 2.131. Przyciąganie granic obiektu do linii siatki konstrukcyjnej
w procesie tworzenia
|